Hello ombrék, rég volt bejegyzés, most igyekszem pótolni az elmaradásokat.
A mai téma egy kicsit ismeretterjesztőbb jellegű lesz, mint a szokásos balfaszkodások itt a balotelli's-en, ugyanis egy kisebb összehasonlítást terveztem a 90-es évek egyik legjobb motorja, és a jelenkor csizmás titánja között. Sokat agyaltam, hogy inkább valami nagyobb kontrasztú párosítás legyen, például egy SRAD GSX-R és egy BMW HP4, de a Suzuki a bamba kinézete, a BMW pedig a porosz sterilsége miatt kissé távol áll a szívemtől.
Ebből kifolyólag egy márkán belül fog sztárboxozni a Ducati 2 gépe, a 916 és a 1199 Panigale.
Kezdjük hát onnan, hogy 1935-ben 3 dzsovanottó letette Borgo Panigale-ban egy új motorgyártó komplexum alapkövét. Az évek során aztán sorban érkeztek a gyorsabbnál gyorsabb, és a jelenlegiekhez egyre jobban hasonlító motorok, cafe racerek, mígnem 1994-ben a 888-ast leváltotta a 916. A 888-as formavilága jobban hasonlított még az olajhűtős Gixxerre is, mintsem az utódjára. Amikor ezt a motort nyilvánosságra hozták, a többi gép mellette véleményem szerint egy bohóckodásnak tűnt, annyira nagy volt a különbség. Letisztult formák, fasza csőváz, aranyszínű kerekek, ülés alá behúzott 2 gyilkos Termignoni cső, ami olyat szólt, hogy még a tüdődet is leszabta.
Aztán ebben az évben Carl Fogarty a SBK-ban jól el is picsázta a mezőnyt, 11 győzelemmel lett világbajnok a 916-tal.
A 1199 pedig az idei év egyik kuriózuma, ugyanis itt nem facelift, meg +2 lóerő hozzáadása, meg Monster matricával történő diszkósítás történt, hanem az eddigektől alapjaiban eltérő motort építettek az olasz tesóim.
Ami a bejegyzés célja lenne igazából, az a 2 motor közti technikai különbség bemutatása, illetve arra rávilágítani, hogy jó-e az nekünk, ha mindenféle elektronikai segédeszköz húz ki minket a szarból, ha bambáskodunk.
Kezdjük hát onnan, hogy 1935-ben 3 dzsovanottó letette Borgo Panigale-ban egy új motorgyártó komplexum alapkövét. Az évek során aztán sorban érkeztek a gyorsabbnál gyorsabb, és a jelenlegiekhez egyre jobban hasonlító motorok, cafe racerek, mígnem 1994-ben a 888-ast leváltotta a 916. A 888-as formavilága jobban hasonlított még az olajhűtős Gixxerre is, mintsem az utódjára. Amikor ezt a motort nyilvánosságra hozták, a többi gép mellette véleményem szerint egy bohóckodásnak tűnt, annyira nagy volt a különbség. Letisztult formák, fasza csőváz, aranyszínű kerekek, ülés alá behúzott 2 gyilkos Termignoni cső, ami olyat szólt, hogy még a tüdődet is leszabta.
Aztán ebben az évben Carl Fogarty a SBK-ban jól el is picsázta a mezőnyt, 11 győzelemmel lett világbajnok a 916-tal.
![]() |
916 |
![]() |
1199 |
Külső:
Itt nem lehet vitázni, azért a 18 év jelent valamit dizájnban is, a 1199-et sokan a jelenlegi motortervezés csúcsának tartják, jogosan. A különleges, ledes lámpasorral ellátott fényszóró a jelenlegi tulaj, az Audi modelljeiről lehet ismerős. Ezenfelül a tömegcsökkentés áldozatául esett a dupla ülés alatti cső, szerintem nagy hiba volt ezt eltávolítani, hiszen valahol ez adta a Ducati imidzsét, nagyon elnök rendszereket lehetett ide felhegeszteni. A Remustol az Akrapovic-on át a Bódisig mindenféle kidörrentőt lehetett feltenni. Most ez a blokk alá került, persze a tömegcsökkentés és a súlypont minél alacsonyabbá helyezése érdekében.
A régi 916-on azért voltak érdekes dolgok..Például a hátsó lámpa 2 db négyzet volt, mindig egy ilyen Lego kockára emlékeztet bábu koromból. A farokidom is túl vaskos, ez még az a fajta hátsó rész, amire még én is fel mernék ülni bárki mögé, attol nem tartva, hogy egy nagyobb gyorsításnál leégetném a szőrt a Maxi Kingről.
![]() |
Némileg átalakultak a kockák |
Blokk:
Mindkét blokk desmodromic vezérlésű, tehát nem a klasszikus bütykös tengely - rugo kombo működteti a szelepeket, hanem ez a tengely egy visszahúzo mechanizmust is működtet. Ennek előnye, hogy magasabb fordulatszám érhető el, mint a rugos vezérlés esetén. Hátránya a kopás, ugyanis ha a vezérlés bütykei kopnak, a szelepek nyitása, zárása nem lesz tökéletes.
A 916-ban Desmoquattro blokk zenél, hengerenként 4 szeleppel. A motor maxba' 114 lovat tudott keréken, ezenfelül a V2 miatt olyan bika volt, hogy a Pó alföldet felszánthatta volna Tamburini. Érdekessége ennek a blokknak, hogy hidegen tényleg olyan, mint egy Lambó traktor. Alig indul, fulladozik, mint egy harkályozó ringyó, nem mellesleg a száraz kuplungos kivitel ilyenkor is úgy csörög, mintha nem a Trevi-kútba, hanem a blokkba dobálták volna a magyarok a 2 forintokat.
A 1199 blokkja a Superquadro névre hallgat, ki van lökve rendesen, mint a parasztgyerek a búcsúi diszkóra, 195 lóerőt tud. A blokk rövid löketű, így nagy felületű dugattyúkat használ, ebből eredeztethető a nagy teljesítmény. A Panigale azonban száműzte a szárazkuplungot, csak olajfürdős kivitelű endzsin van. Ha cigányútra menne a motorozás, akkor RbW ( elektronikus gázkar), DTC (kipörgésgátló) ,DQS ( elektronikus gyorsváltó), DAA+ (a szenzoroktól kapott adatok feldolgozása), EBC (motorfékerő vezérlő) segít rajtunk. Ellenben a 916-tal, ha ott valamit elmatekozunk, akkor már lehet lesni az ibélyt olcsó idomokért, meg a Gézát tellázni, hogy okosba fújja vissza a tankot.
Váz, futómű:
Na itt jelentkeznek a legnagyobb különbségek. A 916 térhálós csővázzal rendelkezett, ami már akkor is ellent mondott a csíkszemű hávereknek, A fékek 4 dugattyús, hagyományos felfogatással rendelkező Brembók voltak, amik elöl 2 320-as, hátul 1 220-as tárcsát fékeztek. A futómű elöl-hátul teljesen állítható Showa cuccok voltak, kivéve a Senna és SPS modelleket, ahová Öhlinseket alkalmaztak.
![]() |
916 hagyományos féke - 998 felnin |
A fékek monoblokk Brembók, ABS 9ME rendszer segít, hogy ki ne csússzon alólunk a verda. A futómű már teljes egésszében Öhlins, amit kis léptetőmotorok segítségével tudunk finoman állítani különböző fokozatok között. Ennek a módszernek is van ilyen 3 betűs neve: DES.
Itt nem nagyon van mit ragozni, szemmel látható a különbség. Amíg a 916-on a legminimálisabb dolgokat lehet leolvasni, addig a 1199 OLED kijelzőjén még a Kareszt is be lehet lálykolni a fáson, hogy mekkora kurvát fújat éppen az Erzsébet híd alatt.
![]() |
Nappal is faszán látni? |
Ennyit gondoltam, remélem némileg okosabbak lettetek. Akartam tenni ilyen szavazót, hogy melyiket szeretnétek inkább. A régi férfiaknak való, ugyanakkor gyengébb gépet, vagy az újabb, de sok biztosági extrával szereltet. Én mindegyikre tippelek, hiszen a 916-on meg lehet tanulni mindent, a Panigale viszont jobban megvéd minket a hülyeségtől. Ha gondoljátok, írjátok ide alá kommentbe, mert az a buzi szavazó nem számolt a múltkor se.
Mindjárt vége a nyárnak, de nem kell szomorkodni, még ebben a pár hétben bőven lehet fröcsögtetni. Nemsokára lesznek új, odabaszós, kacagós témájú cikkek is, csak most ahhoz kurvára nem volt kedvem.
Mindjárt vége a nyárnak, de nem kell szomorkodni, még ebben a pár hétben bőven lehet fröcsögtetni. Nemsokára lesznek új, odabaszós, kacagós témájú cikkek is, csak most ahhoz kurvára nem volt kedvem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése